måndag 28 januari 2013

China glaze, Modify me

En idé som kan bära eller brista måste det väl ändå vara att skapa en lackformula som skiftar i färg, eller snarare nyans, när man lägger på topplack. Topplack går ju ofta på som en ren reflex, men här ska man alltså låta bli. Låter lite galet, men värt att prova.


Jag nöjde mig dock med två av Tranzitions-lacken, som kollektionen heter. Shape shifter och det här, Modify me. Jag var väl kanske en aning lat som bara topplackade fram en accentnagel, ringfingret så klart, men jag ville bara snabbt se om det var någon markant skillnad. Och visst är det det. Det som var ljust himmelsblått gick över i en lite mörkare ton. Inte en in your face-skillnad, men en diskret en, kanske två tre nyanser mörkare. 


Det kändes torrt och ganska kritigt att måla med. Som en småbesvärlig pastell. Det krävs även att man har ganska flödigt med färg så att det inte bildas vallar. Finshen är lite sammetsmatt och visar upp minsta lilla skavank på nageln. Illa för mig som just nu upplever en all time low i nagelkvalitet. De behöver filas ner rejält.
Man är ju dessutom ganska så bortskämd med den korta torktid man får med Poshé, så jag tycker väl att det tog lite väl lång tid för lacket att härda ordentligt. Sen blir det så klart inte lika tåligt mot yttre påfrestningar.
Värt att notera är också att jag faktiskt hade på två lager med topplack, och jag tycker nog att det blev lite mer färgskillnad med det andra lagret.


Tjusig blå skål som älskade maken fick i födelsedagspresent av mina föräldrar på den tiden han "bara" var älskade fästmannen. Ganska så bra matchning, om jag får säga det själv.

Betyg 2,5/5

Alla som är med på Blå Måndag ser ni listade här. Har jag missat dig så kommentera så rättar jag genast till mitt misstag.

Nailtastic har vårblått från Depend idag.
Sminkan bidrar med China glaze.
Hemma hos Lacky corner hittar vi ett LA Girl.
Lindas Nailorama har en riktig snygging från Color club.
Anna-Cee visar en blå nail art-tutorial med bland annat Gina Tricot.
Nagelfeber pryder sig med Claudia.
Claws in colour testar ett av liquid sand-lacken från OPI.
H&M-blå klassiker hos Colour it.
Ett nyare H&M-lack visar Little Miss Nailpolish upp.
Nailbloggen kör på med Depend.
Vacker& Underbar har ett skimrande LA Girls idag.
Mer Color Club hittar vi hos Tezzilicous.
Nail lacqure love visar ett klassiskt snyggt China glaze.
Mer China glaze finns att beskåda hos Tasty Tips.
OPI i botten toppat med glitterchock från China glaze hittar vi hos A Strangershouse.
Sleepy Elin har blånaglar med Essie idag.
Sminkan i repris kanske ni tror, men det är ett annat China glaze nu.
Min kära lilla Cactus (sticks inte alls) har Inglot-flakes på sig idag.
Almost never without nailpolish är inte fingernaken idag heller, här är det H&M.
Något blått i form av ett Kicks-lack hittar vi hos Skimmerskuggan.
Makeupmyblowfish (hur härligt namn?) har ett glittrigt China glaze.
Matt tealblått från Orly hos Nailmanic.
Lite IsaDora visas upp hos Bland naglar och...

50 kommentarer:

  1. Färgerna är fina, men idén med ett färgskiftande lack via topplack är inte något som jag hade saknat om dom inte gett ut den här kollektionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner ungefär samma. Lite som med krackel-lacken. Det är roligt en kvart eller så.

      Radera
  2. Jag tycker att ideen verkar kul, men jag tycker att ju mer jag läser om dessa och ju mer jag ser swatches så känner jag bara mer och mer "meh".. Tror jag skippar dessa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgskillnaderna är ju inte så man ramlar av stolen direkt, nej...

      Radera
  3. Nja, alltså... det är ju snygg blå färg, men jag blir inte jättesugen på att köpa nåt av lacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var bara "tvungen" att testa. ;)

      Radera
  4. Kul idé men jag känner mig faktiskt inte frestad att köpa något av de lacken. Jag är med idag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan lätt hoppa över det här, så himla roligt är det inte.

      Radera
  5. Lockar inte alls av någon anledning men det är kul att se andra testa. Jag kommer att vara med men inlägget kommer nog efter lunch. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver nog vara på rätt humör för tockna hära stolligheter. ;)

      Radera
  6. Vad coolt, det ser läckert ut och det skulle jag vilja testa.
    Jag är med på Blå Måndag idag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vete sjutton om det är SÅ roligt, men nu har jag testat i varje fall.

      Radera
  7. Jag är också med på blå mån dag idag ! :D
    Jag måste också testa de där lacken! Verkligen häftigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite, lite häftigt, men jag saknade mitt topplack.

      Radera
  8. Fina nyanser åtminstone!
    Jag är med idag, med en LA Girl jag också! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärlig talat köpte jag det här bara för Blå Måndag. Så atte...

      Radera
  9. Jag hade aldrig något sug efter dessa, eftersom vi samlare redan har en massa färger, så använder hellre två olika om jag vill fixa effekter... Jag föredrar att ha topplack på allt så att säga!
    Så idén är kul, men inte så praktisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska så usel på det här med nail art och effekter och tänkte att det kunde vara en genväg med det här, men nej. Jag vill ha topplack!
      Men nu har jag stillat min nyfikenhet i varje fall. :)

      Radera
  10. Jag känner mig rätt osugen på dessa. Idén är lite småkul, men den lockar ändå inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här i backspegeln kan jag ju undra varför de här hamnade i varukorgen när jag egentligen inte tycker det är så skojigt. Men men...

      Radera
  11. Snygg färg på lacket, men dock inte speciellt sugen på att köpa lacket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja färgen är ju snygg, men den kan man ju hitta på andra mer lätthanterliga lack. Som man kan ha topplack på. :)

      Radera
  12. Jag är inte så sugen på dessa. Idén är kul, men färgerna lockar inte. Fast det här var en fin blå.
    Jag är självklart med på blå måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag först hörde talas om dem så täckte jag "hur tänker ni nu?". Önskar att jag kunde ha behållit den tanken hela vägen. :)

      Radera
  13. Jag är också med idag, för första gången! :D

    SvaraRadera
  14. Jag är också med för första gången idag!

    http://astrangershouse.blogspot.se/

    SvaraRadera
  15. Det är fina färger, både med och utan toplack, men jag känner mig inte så jättelockad av den här trenden.
    Jag är med idag med ett nytt lack från H&M! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var väl inte riktigt så roligt som man hoppades på kanske...

      Radera
  16. Oj, du fick ju ändå ganska stor skillnad med/utan topplack. Inte alls så illa som jag sett på många andra swatcher.
    Självklart är jag med idag, det har blivit en tradition ju :) Blått från Essie bjuder jag på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnaden var ännu tydligare irl faktiskt, men... Alltså - jag VILL ju ha topplack på , jag vill ju det.

      Radera
  17. Jag är med! Jag har inte köpt ngt av dessa China glaze. Jag har ett Barry M lack som skiftar i färg med överlack men jag tycker inte riktigt om det . Jag vill ha överlack på hela nageln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minsann! Jag som trodde ChG hade kommit på något nytt där. Å andra sidan har jag ingen koll på Barry M så jag kanske är förlåten för min ignorans. ;)

      Radera
  18. Jag är oxå med! Snowcrystal Beaming Blue blev det, men jag är inte så impad. Var på väg att lacka med ett grönt lack, men kom på att det är måndag, och då måste det ju vara blått!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns ju bra att jag har sådan makt över måndagarna. Mohahahaha! ;)

      Radera
  19. När jag först såg de lacken tänkte jag att det kunde vara kul att göra mönster med överlack då och få det att ändra färg... efter 0,2 sekunder insåg jag att det ju är totalt onödigt när man har alla nyanser av lack som finns redan :p Men jag uppskattar kemin i dem, det är lite spännande!
    Tycker matchningen är klockren, roligare än lacket i sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänka sig, där gick jag och kliade mig i huvudet och undrade vad jag skulle matcha med. Och plötsligt uppenbarade den sig - den perfekta skålen. :)

      Radera
  20. Jag är med, med ett underbart glitter lack från China Glaze :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! Jag blir så glad för alla som hänger på. :)

      Radera
  21. Du har verkligen lyckats hitta en perfekt matchning, kul :) Jag är lite skeptisk mot de här lacken. Mest för att du inte ska ha topplack över dem. Får för mig att de skavs av direkt då. Jag lyckades vara med på Blå måndag idag med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad säger man... Det tog ju inte lång tid innan det chippade direkt.

      Radera
  22. Wow, vilken matchning :)

    Lacket är fint, men det känns nog inte tillräckligt spännande för att jag ska köpa på mig ett.

    SvaraRadera
  23. Jag är mer imponerad av din matchning än av lacket. Jag vill också gärna vara med på blå måndag, har nyss väckt liv i min blogg som varit sovande ett halvår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja matchningen är ju snudd på fantastisk. Och välkommen. :)

      Radera
  24. De här Tranzitions lacken är nog en cool ide men funderar faktiskt på att hoppa dom helt! Hmm men jag är sugen på Duplicityy faktiskt men får se!! XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte du kommer lida någon förlust om du hoppar över den här kollektionen. Finns andra lak som är mycket roligare. Tycker jag. :)

      Radera

Hej! Jag blir jätteglad för kommentarer.
För enkelhetens skull svarar jag på frågor här.

Observera att reklam och spam kommer raderas - likaså anonyma kommentarer oavsett innehåll. Glöm inte att skriva under alltså!