lördag 10 november 2012

Be kind to each other

Låtom oss vara lite allvarliga en stund.

På sista tiden har jag blivit varse att ett mycket otrevligt internet-fenomen även drabbat de trevliga nagelbloggarna. Jag talar om internetmobbingen aka internet-trollen.
Tydligen finns det en grupp som stör sig så illa på vissa bloggares manikyrer att de bildat en" rensa upp eller försvinn"-grupp. Vad man ska rensa upp? Sin manikyr. För ve och fasa om det förekommer en liten nagellacksfläck på fel ställe, som i nagelbanden! Huga.

Tack och lov verkar den här idiotin inte ha nått till vårt avlånga land - än. Jag tycker över lag att vi som bloggar nagellack (och smink) i Sverige verkar vara ett trevligt släkte som kommer med stöttning och råd, tips och tricks och jag har aldrig läst en elak kommentar vare sig på min blogg eller någon annans. Ville bara förtydliga det.

Så här tänker jag när det gäller min blogg.
Jag gillar nagellack. Jag gillar att måla mina naglar och fotografera dem och matcha nagellacket och att skriva något om det. Jag tror på ärlighet. Det betyder att om jag tycker att ett nagellack är rinnigt och hamnar i nagelbanden så kommer det synas på mina bilder. För jag städar aldrig. Anledningen till att jag aldrig städar är enkel - jag tycker det är tråkigt. Det mesta som hamnar på fingrarna försvinner dessutom därifrån efter att lacket har torkat och man kan pilla bort det eller så tar jag bort det vid handtvätt.
Eller aldrig kanske är fel att säga för i extremfall så städar jag naglarna, men i 99,5% av fallen så gör jag det inte.
Klarar man inte av att se lite kladd finns det andra bloggar man kan besöka.

Jag fotograferar alla mina manikyrer i naturligt ljus. Oftast står jag i vardagsrumsfönstret och fotograferar, men det händer att jag jagar solstrimmor både utomhus och vid golvlister ibland. I extrema fall är det lampljus men då skriver jag ut det. Blixt avskyr jag, och har jag använt det så skriver jag ut det också. Ljustält? Inte för den här bloggaren. (Fast man ska aldrig säga aldrig.)

Jag har aldrig och kommer aldrig sätta mig i ett fotoredigeringsprogram och färgkorrigera ett lack, eller min hud. Jag orkar inte helt enkelt. Det blir som det blir och gillar man inte det man ser - läs en annan blogg.

Jag avslutar med att säga att världen - och internet -  skulle bli en mycket bättre plats om man bara kunde vara lite snälla mot varandra. Man vinner ingenting på att tramsa omkring och vara elak, vare sig helt öppet eller i det fördolda. Den som mår dåligt av bitterheten blir ofta i slutändan den som bär på den.
Eller som jag brukar säga till mina barn när de säger elaka saker till varandra: Har du inget snällt att säga kan du vara tyst.

29 kommentarer:

  1. Jag håller med! Om dom nu stör sig så himla mycket att en del inte "städar" innan dom lägger ut en bild klicka vidare på nästa blogg då!! Har faktiskt inte heller märkt nån internetmobbning i den svenska nagelbloggs världen "än". Och jag är precis som dig, har inte tid med färg korrigering m.m lr ljustält utan tar de som finns för tillfället :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen precis, gillar man inte en blogg behöver man ju inte läsa den. Enkelt.

      Radera
  2. Mycket bra skrivet!

    För min del ledde bilder där det inte var "superstädat" till att jag vågade starta en egen blogg. Det är ju färgen och finishen man är ute efter inte perfektionism och photoshoppade bilder. Jag gillar precis som du att fota och jag älskar nagellack det tycker jag är viktigast att förmedla. Inte att det inte får finnas en gnutta färg utanför eller en halvtaskigt nagelband. För vem av oss har inte det då och då speciellt nu under vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Ja men visst är det ju så att man inte måste ha det perfekt för att få blogga. Jag är som läsare av bloggar ute efter en ärlig bild av den produkt det skrivs om, inte en uppstädad och tillrättalagd version av sanningen. Jag tror och hoppas att vi inte kommer uppleva liknande mobbning här i Sverige, särskilt nu när fenomenet blivit så uppmärksammat. Vi är så snälla mot varandra, det gillar jag. Det är ju därför jag fortsätter blogga.

      Radera
  3. Jag läser nog för få bloggar, jag har inte sett denna trend. Jag säger sällan elaka saker, men ibland säger jag blä när jag tycker nåt lack är blä och det tänker jag nog fortsätta med för smaken är som den är. Men visst håller jag käften hellre än att kritisera någons fnasiga nagelband, suddiga bilder eller slabbiga applikation. Då håller jag mig nog undan en sådan blogg i stället för att störa mig på det. Jag väljer ju vad jag vill slösa tiden på...Du är härlig för jag uppfattar dig jordnära, okonstlad o rakt på sak med skön humor. Då får jag acceptera ett o annat kladdigt nagelband ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aww, tack.
      Jag har tack ock lov inte heller sett denna trend, men hört talas om den. Och om jag tycker ett lack är fult så kan jag npg säga det för precis som du säger så tycker man ju olika. Hur hemskt skulle det inte vara om alla tyckte likadant? *rys* Men om någon har ett trasigt nagelband eller lite kladdig manikyr så bryr jag mig inte ett dugg. Det finns viktigare saker att bry sig om.

      Radera
  4. Fint inlägg! Jag instämmer i allt! Orkar heller inte städa upp om det råkar bli lite kladd. Då får det vara så. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen herregud! Man är väl bara människa liksom. Och jag har minsann ALLTID gillar din blogg. Beskyller den för viss nagelmani, men det tackar jag för. :)

      Dessutom tycker jag "perfekt" är tråkigt. Och vem är det egentligen som bestämmer vad som är "perfekt"?

      Radera
  5. Bra skrivet!! Håller verkligen med. Tur att vi i Sverige inte håller på med sånt. Gillar man inte nåt så behöver man inte läsa det, så enkelt är det. Man ska ha roligt med nagellack, det är det viktigaste! Inget får förta glädjen tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Jag hoppas verkligen att vi i det här landet fortsätter att vara snälla mot varandra och visa resten av bloggvärlden hur trevligt man kan ha det. Jag stortrivs ju liksom. Hade jag inte gjort det hade jag ju slutat blogga.

      Radera
  6. Jag såg också det där "clean up or die"-dravlet och jag blir lite ledsen. Det är ju på sätt och vis riktat mot mig även om de aldrig läst mig och när man tänker på att tjejen de attackerade har jättefina manikyrer och naglar och bilder så blir det ännu mer riktat mot mig. Jag är ju ett praktexempel på det som de menar är fel. ajg gör heller aldrig någon clean up (utom i extremfall) och jag fotar i dagsljus. Helt oproffsig alltså. Men jag håller helt med dig i det du skriver, om man har problem med det jag visar så kan man väl skita i att klicka sig in på min blogg.
    Som nagelbloggare har jag inte fått några direkt elaka kommentarer men som sminkbloggare var det mindre roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alldeles för lätt att gömma sig bakom den där datorskärmen och kläcka ur sig dumheter. Och så blir någon ledsen helt i onödan. Jag menar - häromdagen visade du upp ett lack som jag tyckte var allt annat är snyggt och då kommenterade jag att LAcKET inte var i min smak, för det får man göra. Men om man stör sig på att någon målar kladdigt eller har fnasiga nagelband så finns det en tjusigt lite x man kan klicka på så försvinner eländet, utan att man behöver göra någon ledsen med att prata skit om den bloggen.

      Radera
  7. Kanonbra skrivet! Jag är skitkass på att städa och jag knäpper korten där jag tycker att det blir rättvis färg! Och passar det inte alla så läs inte min blogg! Man kan välja en annan blogg! Men jag håller med om att svenska ALLA nagellacksbloggare är SNÄLLA!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen herregud! Vi är ju jättegulliga hela bunten! Jag tycker det är en enorm pepp-stämning i den här sfären och jag är jätteglad över att jag får vara del av ett så fint community.

      Nu har jag berättat hur jag gör med min blogg och passar det inte så är det bara att låta bli att läsa. Jag trivs med mitt format och de som gillar det återvänder, de andra vänder i dörren.

      Radera
  8. Jag städar ofta, i princip alltid men det är för att jag av någon anledning väldigt ofta råkar köra upp penseln för långt. Och då river jag på det och skadar nagelbanden på köpet. Fotar gör jag oftast under min skrivbordslampa och därför kan man ofta skymta en linjal med Nasse på, en och annan penna eller min cupcake skål/burk i porslin i bakgrunden. Dock är bakgrunden så mörk att man formodligen inte lägger märkte till det. Hinner jag och kan fotar jag i solljus, oftast på övervåningen i allrummet för där ligger solen rätt på på dagen. Redigerar gör jag, men bara för att skapa mer djup i bilderna, lägga på litelite skärpa och vattenstämpla. Jag gör det mest för min egen skull!

    Jag är så himla glad över vår underbara lilla grupp av galna nagellackslovers för alla är så himla snälla! Jag trodde aldrig att "stora" svenska nagelbloggare skulle läsa - och lägga till mig i deras länklista (!!!) när jag började. Men här sitter jag, och känner mig som en del av gruppen. Det gör mig så himla himla glad!

    Så, jag vill säga tack till dig, för du är en av dessa bloggare som läser och länkar. Sånt betyder så mycket. Det gör min så himla glad! Tacktacktacktack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen tack! Vad glad jag blir nu. :)

      Ja, man gör ju som man vill på sin blogg så klart. Jag har verkligen vare sig lust eller vilja att redigera så då låter jag bli det. Vill man städa så gör man, annars inte.
      Det verkar som att vi svenska nagelbloggare har lite annat än missunsamhet att lägga krut på. Och det är himla bra!
      Tack själv.

      Radera
  9. Men eller hur! Vad jag inte fattar är hur de själva orkar lägga tid och energi på att störa sig på andras kladd. Gå vidare bara och glöm de kladdiga naglarna, det är väl mycket enklare. Man måste ha ett väldigt tomt och tråkigt liv om man hetsar upp sig så över sånna saker...
    Jag städar, och fotar i ljustält och redigerar enstaka bilder, men det är ju för att JAG vill det och inte för att jag skäms och vill krypa under en sten om jag har en prick på fel ställe. Om andra inte vill städa så skiter jag blankt i det, jag har viktigare saker att tänka på ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Jag "dömer" inte de som städar och redigerar och jag förväntar mig att inte bli "dömd" för att jag inte gör det. Jag har annat att hetsa upp mig över, som att flickor i Afghanistan blir skjutna för att de vill gå i skolan. Det tycker jag är en aning allvarligare än om någon har kladd i nagelnbanden eller inte. Om man ska hårddra det.

      Radera
  10. Jag städar, fotar under speciellt ljus och drar upp exponeringen på mina bilder för att färgerna ska framtäda tydligare. (alltså ingen nyanskorrigering) Men allt detta gör jag för min skull och ingen annans (ja möjligen min far då som har en och annan åsikt om min fototeknik;).
    Strävar efter så bra resultat som möjligt för min skull, för att jag ska känna mig nöjd med att publicera bilderna. Hur/om/vad/varför andra gör som de gör bryr jag mig inte om, så länge de skriver på ett sätt som fångar mig.

    Läser enbart svenska bloggar, har inte tid med de utländska också, så jag har inte sett fenomenet men hört talas om det i forum och så. Tråkigt, förnedrande och framför allt så hör det inte till sak. Var och en bloggar för sina egna skull och sätter därmed upp sina egna regler för hur saker och ting ska vara. Det är ingen annan som har med det att göra!

    Hoppas, hoppas, hoppas att denna negativa trend kommer till svenska bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättar din sista rad där lite. ;)
      "Hoppas, hoppas, hoppas att denna negativa trend INTE kommer till svenska bloggar."
      Kände att det där inte som föll bort där var ganska viktigt. :)

      Men jag håller med dig precis - man bloggar för sin egen skull. Juh! Jag är fortfarande förvånad (och glad) över att jag har en enda läsare som inte tillhör mitt omedelbara kontaktnät. Att jag tydligen skriver så pass bra/roligt/intressant/knasigt att jag har folk som FÖLJER min blogg. Det är ju gigantsist stort frö mig. Och om de störde sig så himla mycket på ett kladdigt nagelband så skulle de ju aldrig återvända, för jag har nästan alltid kladdiga nagelband.
      Livet är för kort och för dyrbart för att gå omkring och vara elak. Snäll är alltid mycket bättre. Känns skönare i själen.

      Radera
    2. Hrm...skäms lite. Jag missade helt klart ett ord som var extremt viktigt för innebörden. Tack för att du förstod mig ändå:)

      Radera
    3. Jag förstod precis. Lätt hänt när man skriver lite ivrigt och brinner för ämnet.

      Radera
  11. Helt rätt och bra skrivet, tog även jag upp detta i min blogg häromdagen. Och även "har du inget snällt att säga...". Det är så jag lever mitt liv, bloggar och kommenterar andras bloggar.
    Jag skulle gärna "förbättra" mina bilder med bra kamera, ljustält och sånt, men jag har inte råd och även om jag hade det så står det inte högst på prioriteringslistan så att säga.
    Alla här i vår svnska bloggosfär är verkligen jättesnälla och gulliga mot varann, och det är så det ska vara. Man får absolut framföra sina åsikter, om man tex inte gillar lacket/färgen, men att klaga på "brister" är inget att lägga ner tid på. Tips och uppmuntran är så mycket mera värt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar det. Det är klart att man kan ha en avvikande åsikt om ett lack. Det är när det blir sånt där skitsnack det blir ledsamt.
      Jag tycker det är jättebra och viktigt att de här ämnena lyfts de också, även när det gäller "ytligheter" som smink och nagellack. Det är inte okej att såra någon - faktiskt.

      Radera
  12. Mycket bra inlägg och härligt att vi svenska bloggare är så sunt överrens! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enade vi stå och så där. Känns fint, bra och tryggt. :)

      Radera

Hej! Jag blir jätteglad för kommentarer.
För enkelhetens skull svarar jag på frågor här.

Observera att reklam och spam kommer raderas - likaså anonyma kommentarer oavsett innehåll. Glöm inte att skriva under alltså!