Sidor

måndag 16 maj 2016

OPI, Skyfall

Resten av världen tittade tydligen på ESC i helgen, i den här familjen tittade vi klart på Bond-filmerna. Och eftersom jag dessutom bar lacket Skyfall i helgen så avslutar vi just den här kollektionen nu, sammanfattning kommer inom kort. 
Det kan vara så att jag numera saknar endast ett av alla de Bond-lack som OPI släppte, nämligen 18 karats guldtoppern The man with the golden gun. Just den tror jag kan bli svår att få tag på också, men rackarnas vad jag vill ha det!
Det innebär alltså att jag har de tre magnetlacken, och - sitter ni ner nu? - alla 6 Bondgirl-lacken. Ni vet, den där kollektionen texturlack. Jag som avskyr texturlack. Tydligen älskar jag Bond mer än vad jag avskyr textur...


Vad är det för färg på Skyfall då? Aningen svårt att svara på faktiskt. Det är inte rött, det är inte brunt och det är inte vinrött. Maroon heter det på engelska, på svenska helt enkelt rödbrun, eller kastanjebrun. Jag som lever med en jädra kastanj på tomten tycker dock inte att just den beskrivningen stämmer här. Rödbrun ja, men det beror på ljuset. Det är lite levrat blod över färgen, fast på ett snyggt sätt.

Bildkälla James Bond Wikia
Skyfall syns för övrigt i filmen med samma namn. Sévérine bar det ihop med Goldeneye under tipparna. Jag har dock inte nagellängd för att apa efter den manikyren.


Det här är två lager av Skyfall. Förutom att penseln är lite för bred för mitt lillfinger så var lackningen lätt och det torkade snabbt.


"Skyfall" är i mitt tycke den allra bästa Bond-filmen. Man ser en härjad och trött Bond här, som tappat tron på det mesta, men som ändå bär på en omistlig lojalitet till Queen and country. Och till M. Att Javier Bardem gör en sagolikt vidrig skurk, och att Q äntligen är tillbaka, i form av Ben Whishaw, gör knappast saken sämre.

Betyg 4/5

Instead of ESC my family and I watched the few remaining Bond films. Such bad Swedes... I also wore Skyfall the polish, which means we are now done with this part of the collection. I don't have the 18 carat goldtopper The man with the golden gun, and I don't have much hope of ever getting it - but of course I want it.
Skyfall is a maroon creme. Maroon doesn't really have a good name in Swedish, the closest we get is redbrown and that is accurate. Or wine red. It kind of looks like dried blood - but pretty.
This is two coats. I still think the brush is a bit too wide for my pinkies, but it was still easy to apply and it dried fast.
"Skyfall" is my all time favourite of all the Bond-films. Bond is a bit tired and worn thin here, but still loyal to Queen and country. And to M of course. Javier Bardem makes an exellent villain and finally! Q is back! I love what Ben Whishaw has done with my beloved Quartermaster.
Skyfall the polish is seen in this film. Sévérine wears it with Goldeney under the tips. My nails are too short for that...


Not only is Adele singing the theme song for "Skyfall" - she won an Oscar for it as well. And it is my favourite Bond-song in the bunch. The credits are good as well, but there are those I like better.