söndag 24 februari 2013

Angående Blå Måndag

Här sitter jag mitt i natten och kan inte sova. Jag är nämligen ganska så ledsen över hur saker och ting utlöpte i en diskussionstråd på Facebook att jag har alldeles för mycket oro i mig för att kunna somna om.

I november 2011 lackade jag för första gången blå naglar på en måndag eftersom jag hade låten "Blue Monday" av New Order på hjärnan. Temat var för min egen skull och jag höll ut några månader innan jag tröttnade på att alltid ha blå naglar på måndagar. Det är liksom inte ens min favoritfärg på nagellack, som jag nämnt förut.
I september 2012 startade jag upp temat igen då jag på flera bloggar läst referenser till mitt avsomnade (privata) tema och efter att ha frågat några andra bloggerskor om de ville att jag skulle börja om och vara "värdinna" för detta veckotema. Min första länklista var 2 punkter lång, den senaste innehöll 25 länkar så man kan väl säga att det tagit sig.
Det har varit roligt nästan hela tiden, men också jobbigt. Det tar sin tid att leta upp och länka till till 20+ inlägg varje vecka. På sista tiden har jag dock tappat lusten lite till Blå Måndag och igår kväll, mitt under Mellon, tappade jag lusten totalt.

På ett forum på Facebook kom idén upp om att köra temadagarna* på Instagram. För mig med noll koll på vad det innebar kändes det bra konstigt att jag inte ens bjöds in till diskussionen om vad detta betyder/skulle betyda för mig, så jag undanbad mig detta till en början. Jag uttryckte det som att jag ville ha koll på "min baby" och detta sågs visst inte med blida ögon av vissa som ifrågasatte min "äganderätt" till uttrycket Blå Måndag. Det var väl bara att köra, tycktes det. Varför fråga om lov?
Och det är den tonen som gör mig ledsen. Denna nonchalans till det arbete jag lägger ner varje vecka. Att det tas för givet att man ska vara glad för all "reklam" man får.

Nej - jag äger inte på något sätt "Blå Måndag". Det är fritt fram att använda det som man vill. Jag har inte patent på uttrycket eller någon copyright. Jag tycker bara att det tillhör en gnutta allmänt hyfs att fråga mig om det är okej att använda det tema jag jobbar hårt med en gång i veckan, på ett annat forum än det jag är van vid och använder själv - bloggen.
Efter att ha fått förklarat ordentligt för mig hur det var tänkt tycker jag dock att det är en bra idé att Blå Måndag även finns på Instagram, för d som så vill.

Problemet är bara att jag inte alls har lust längre att vara värdinna för den här temadagen. Precis just nu, halv fem på morgonen, har jag inte lust att blogga längre överhuvudtaget. Det känns liksom inte värt det. Varför ska jag ligga sömnlös över vad som bäst kan beskrivas som sandlådetjafs? Något jag tyckte var kul för 24 timmar sedan har plötsligt blivit en ångestklump i bröstet.
Överreagerar jag? Kanske det, men det är så det är när man är lite känslig av sig och dessutom redan har ett och annat lass på sina axlar av rent privat natur. Det kan bli för mycket. Jag är nämligen bara en människa jag med.

Jag sitter just nu med ett väldigt fint blått China glaze på naglarna, som ni varit med och valt. Jag känner mig dock tveksam till om jag kommer visa upp det imorgon. Om det inte blir så hoppas jag att ni förstår. Jag känner att jag behöver en paus och lite distans. Det är mycket nu...

*Temadagarna är i skrivande stund Blå Måndag, Grön Onsdag, Pink Thursday, Holofredag och Nailart Sunday. 

39 kommentarer:

  1. Jag har varken Facebook, Instagram eller Twitter (och kommer aldrig skaffa)så jag är inte det minsta involverad i det hela och har inte den blekaste aning om vem som är det heller så själva diskussionen lägger jag mig inte i. Däremot är jag av olika orsaker vaken klockan fem på morgonen så jag tänkte att jag skulle passa på att ge dig en stöttande kram så att du känner dig mindre ensam. ((((((((Mrs Data)))))) Personligen gillar jag dagens Blå Måndag väldigt mycket. Det är den enda temadag som jag känner att jag har ork att vara med på så jag skulle sakna den om du slutade. Oavsett hur det utvecklas dock så är det allra viktigaste att du är rädd om dig själv.

    SvaraRadera
  2. Vet du vad, du gör som du själv vill!! I din blogg bestämmer DU?
    Vill du köra blå måndag (som är härlig) så gör du annars pausa och låt det vara!!
    Vi som bloggar blått får se till att kika runt själva och titta på fina blå lack!!
    Kram och hoppas du får en riktigt härlig dag idag :)

    SvaraRadera
  3. Nej du överreagerar absolut inte! Har läst tråden från början igen och en bra bit in i den är det total avsaknad av empati och förmåga att sätta sig in i hur någon annan än man själv kan tycka och känna. Verkligen sandlådenivå. Blir själv ledsen och irriterad å era vägnar.

    Om du inte vill köra blå måndag mer så ska du ju inte göra det, det är helt och hållet ditt val. Och om nån klagar så kan de dra nått gammalt över sig! Det ska ju vara någonting roligt och inte bara en sur eftersmak efter den här diskussionen. Och jag hoppas verkligen att det inte har dödat lusten att blogga helt, det hade varit hemskt, att den kommer tillbaka igen efter en paus.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Nu hade jag annat för mig hela dagen igår och var en dålig admin. Alltså läste jag aldrig tråden. Såg att det startades någon diskussion om Instagram och Twitter.

    Du startade Blå Måndag och du har all rätt att säga ifrån. Själv är jag faktiskt inte helt imponerad av överföra temadagarna till Twitter och Instagram. I och för sig bra forum, men inte på alls samma sätt som en blogg. Dessutom är inte varken Twitter eller Instagram öppet för alla. Du måste ha konton både på Twitter och Instagram för att kunna kolla på andras inlägg. Instagram kan man dessutom inte ha annat än på Smartphones. Alla har faktiskt inte det!

    Är det en blogg företeelse så tycker jag att det kan hålla sig till det. Visst att man kan visa upp sin manikyr på andra ställen också, men hur är det menat att du och andra som är värdinnor för dom här dagarna ska kunna länka??

    Nej, jag förstår om du blev ledsen och besviken och tappade suget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast Helena, du kan se bilder på instagram via nätet, på instagram.com eller statigr.am. Och det var ju inte meningen att föra över hela grejen till instagram.

      Radera
    2. Kände ett tag där igår att det hade varit trevligt med en admin, ja... :) Ingen skugga över er, men jag valde att gå ur gruppen.

      Radera
  5. Vill jag delta i temadagar så går jag själv in på "värdinnans" blogg och skriver att jag är med och en länk till min blogg, tycker verkligen inte att någon ska behöva lägga tid på att leta upp ev. deltagare! Gör vad du tycker känns bra=)

    SvaraRadera
  6. Jag förstår att det gjorde dig och de andra ledsna. Det förutsattes för mycket och fanns en hel del nonchalans och det förringades tiden ni faktiskt lägger på det här. Det tycker jag är riktigt dåligt.

    Jag tror att det kunde ha varit en kul grej om det framförts på ett annat sätt, det är det som blivit största felet. Att första inlägget var en fråga till temaskaparna om åsikter och att diskussionen utgått därifrån. Nu verkades det som av tråden att vissa(inte alla) inte ens tyckte det var värt att tillfråga er och sen när det gjordes så var era åsikter inget värt.

    Om du fortsätter orka hålla i blå måndagar så är jag tveksam till att länka tvitter. Mig veterligen (man kan rätta mig om jag har fel) så MÅSTE man ha ett konto för att kunna läsa/se och då tycker jag inte att du behöver länka okända inlägg. Instagram kan man däremot kika på bilder+text utan eget konto(det vet jag, eftersom jag har gått in där själv) och då blir det som en microblogg så då kan jag tycka att det var okej så länge de människorna som använder det kommer hit och lämnar en giltig och fungerande länk som vi andra. Själv har jag inget av varken instagram/twitter så lyckas jag matcha in blått så blir det via blogg. :) Hoppas det känns bättre när du vaknar, kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Jag verkar ha en annan syn på det här med blått måndag och holofredag osv än vad de i fb diskussionen har (utan att ha läst den) Om jag råkar ha blå naglar en måndag alt ett blått lack i arkivet kanske jag publicerar det som ett inlägg i blå måndag men jag kan lika gärna göra det en onsdag eller lördag beroende på vad jag känner för. Deltar jag i blå måndag men jag som en kul grej att det finns en del blå inlägg i bloggvärlden idag. Jag tycker inte alls att du har någon skyldighet att länka till alla blå inlägg än mindre att leta upp dem själv!
    Hoppas att det känner dig lite gladare när du vaknar, det ska vara kul att blogga.

    SvaraRadera
  8. Jag, som inte har FB, twitter eller instagram och alltså är helt ur loopen, tycker det låter hemskt om du blivit behandlad så i en diskussion bland nagellackare. Alltså, jag trodde vi svenska nageltjejer var snälla med varandra?
    Jag var en av dem som ad dig starta blå måndag igen efter pausen. Då var det två temadagar, din och holofredagen. Det räckte för mig vad gäller teman och nu verkar alla veckodagar ha en egen färg. Kanske därför man inte längre värdesätter de som varit "från början".
    Om du inte vill ha blå måndag längre förstår jag och jag hade också lagt ner det om jag var du. Blå måndag är inte en allmän företeelse, det är något specifikt för din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde också vi var snälla mot varandra, men jag hade visst en aning fel. Synd.

      Radera
  9. Förstår verkligen att du blir ledsen och less, hade jag också blivit. Har man lagt ner mycket tid på något så vill man gärna vara involverad i när det ska utvecklas till något nytt.

    Det enda jag kan tänka mig är att lägga upp det på instagram fast som en vanlig bild för dagen men tagen #blåmåndag för då kommer det ju upp i en feed men flera lack, om det nu tar fart men klart man kommer fortsätta att blogga det.

    Jag har dock inte varit med på detta via någon blogg då jag började blogga nu till helgen men mina naglar kommer vara blå imorgon och det ska bli kul men jag förstår om du inte har lust att göra något.

    Bloggen är för dig, visst vi andra uppskattar den, och inget på bloggen ska behöva göra dig ledsen så tänk på dig själv och skit i alla andra. Gör det DU VILL. kram!

    SvaraRadera
  10. Tycker definitivt det hör till allmänt hyfs att inte bara kidnappa ett begrepp som du spenderat tid och ork på att ta hand om. Nej... du må inte ha patent eller copyright på Blå Måndag men är det enbart den juridiska aspekten vi bryr oss om när det kommer till att avgöra vad som är okej? Är det så man hanterar dilemman? Det finns en dimension bortom vad som är lagligt, nämligen vad som är rätt och okej med hänsyn till omständigheterna. Jösses. Förstår verkligen att du tröttnar. Blev redigt trött när jag läste kommentarer som mest såg ut som "Nää, men är det din sandlåda bara eller? Är det du som äger den?! VA?!"... Suck. Oavsett om du fortsätter med ditt värdinneskap så tack för att du lagt ned tid hittils.

    SvaraRadera
  11. Nu har jag också läst tråden och blir också lite ledsen i ögat över tonen i vissa kommentarer. Jag har själv funderat på temadag tidigare men faktiskt känt att det skulle bli för mycket jobb. Jag är imponerad över att ni som har temadagar orkar för det tar tid att driva bloggen som vanligt. Blå Måndag är din, så känner jag och då tycker jag att det kan vara trevligt att fråga dig vad du tycker om nya idéer på temadagen. Jag har själv instagram men är inte så aktiv där men ibland är det kul att lägga upp nagelbilder på det forumet men även det tar ju tid.

    Jag har ett blått China Glaze jag också, på naglarna, som jag lägger upp imorgon. Jag kommer att länka till dig även om du väljer att inte ha temadag. Hoppas det är ok? :)

    Blå Måndag är Mrs Data. Så det så. Kram och hoppas det känns bättre idag.

    SvaraRadera
  12. Läste också tråden och tyckte det var hemskt att flera gaddade ihop sig mot dig. De utgick också ifrån att det skulle vara något positivt för dig men vägrade att lyssna när du inte tyckte att det var det. Blå måndag ÄR "din" oavsett copyright eller inte men jag tror folk har svårt att förstå begreppet "ditt" och "mitt" på internet, tyvärr.

    Jag förstår dig fullt ut, är av en känslig natur och tar väldigt illa upp när andra undervärderar mina känslor. Tycker att du gör ett fantastiskt jobb med bloggen och Blå måndag är min favorit-temadag att titta på. Stå på dig, vissa förstår inte hur de kan såra. Kramar från blogglös

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och om man kritiserar andra så ska man ha ryggrad nog att göra det utan att gömma sig bakom en anonym kommentar!

      Radera
    2. Läser man noga innan man kommenterar ser man att anonyma kommentarer kommer raderas.

      Radera
    3. Beklagar att jag la mig i bland dina kommentarer, men jag såg rött fullständigt...
      Jag hoppas att personen som skrev mår bättre med sig själv snart så att hon inte behöver sparka på andra för att klara av sin egen tillvaro.

      Radera
    4. Cactus - det är helt okej.

      Radera
  14. Hoppas du känner dig bättre nu? =) Tror ingen menade att diskussionen skulle bli så hätsk, trist att det blev så.

    Jag måste bara säga att jag inte letar ett dugg efter inlägg, om de inte kommenterar hos mig skiter jag i att länka in dem. Det tar fortfarande tid, riktigt mycket tid och jag är imponerad att du och Kerstin och LeLack orkat hålla i det så länge. Så om du inte känner för det längre är det nog ingen som klandrar dig.

    Oavsett vilket, lägg inte ner mer tid på temadagarna än du orkar! Skriv bara typ "Om ni vill kolla på instagram finns det bilder här #blåmåndag (med länk dit)" tex. Du behöver ju absolut inte göra mer än så.

    kram!

    SvaraRadera
  15. Jag tycker hela den här diskussionen spårade ur och rörde upp alldeles för starka känslor, från alla håll!
    Som en som läste hela tråden, måste jag säga att jag tycker att ALLA överreagerade.
    Minns jag inte fel så var det dock även som "anonym" sade, det är trist att ni sade Nej till idén utan att kolla upp vad det skulle innebära... men, kul att du iaf ändrade dig när du väl fick mer fakta!
    Vidare ser jag inte var i tråden er blogg-tid "förringas"?
    Sedan vill jag bara säga, att det ska ju inte vara jobbigt att blogga, då blir ju något fel eftersom det ska vara ett intresse, något man gör för att det är roligt/lugnande/trivsamt?
    Tycker ni det är jobbigt att länka till alla, så gör inte det. Inte svårare än så. Man kan ju ändå inte förbjuda att "hashtaggen" används till exempel, ingen idé att lägga energi på att ens försöka.
    Vill man bli länkad i värdinnans blogg, får man väl kommentera och länka till ditt bidrag, inga konstigheter? Att lägga upp länkarna bör således inte ta lång tid för er värdinnor, absolut inte flera timmar.

    (hinner inte skriva mer nu, ber om ursäkt om jag inte uttryckt mig bra)

    SvaraRadera
  16. Hej alla. Tack för fina kommentarer och så, en kommentar är raderad på grund av att de var anonym och sådana raderar jag oavsett innehåll.

    Jag skulle kunna skriva svar till var och en av er men väljer att inte göra det. Blå Måndag utgår ur min repertoar med omedelbar verkan. Det är helt enkelt inte värt det.

    Till er som fortfarande är sura över att jag kallade Blå Måndag för "min baby" igår (komplett med citationstecken och allt för att visa att jag inte menade så stort allvar med den frasen) kan jag bara säga så här - tänk efter lite. Bakom alla ettorna och nollorna sitter det en människa av kött och blod, precis som du. Med känslor och hela kittet. Och jag blev sårad av den hätska tonen, det blev jag. Kan man inte ha förståelse för att någon vill sätta stopp och hinna sätta sig in i vad det är som gäller? Tydligen inte.

    Att jag nu väljer att avsluta Blå Måndag beror dock bara till viss del på detta. För mig har hela det här temat blivit något av en börda. Jag köper lack för att ha på en temadag med en färg jag egentligen inte alls favoriserar. Jag sitter åtskilliga timmar och skriver bloggtext samt länkar till inlägg efter inlägg den dag i veckan som jag egentligen inte har tid att göra det. Blå Måndag har blivit en energitjuv så nu skippar jag den.
    Kanske vill någon annan ta över? Varsågod i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan adoptera Blå måndag - det är ju MIN favvofärg! :-) Om du vill :-) Hojta till isåfall, så förbereder jag inför imorgon.

      Radera
  17. Jag vill säga tack för att du orkat hålla i dom blå måndagarna på ett förträffligt sätt och också säga att jag har full förståelse om du inte hinner eller orkar fortsätta med detta.

    Jag fortsätter följa dig och kommer ha blå måndag i alla fall imorgon eftersom det slumpade sig så. Att ta över rodret känner jag mig dock inte manad till. Helt enkelt av tidsbrist.

    Ha en bra söndag och ta hand om dig!

    SvaraRadera
  18. Jag har försökt att hänga med, igår på tråden, men det var mitt under mellon så det blev svårt. Jag förstår faktiskt dig. Du har haft den här temadagen länge nu och haft ansvar för det och du har gjort det väldigt bra. Nej visst ingen kan ha patent på det, men jag tycker inte att det handlar om det. Jag tror faktiskt jag hade reagerat likadant som du om jag hade varit ansvarig för en temadag. Så oerhört tråkigt att det blev en sån hemsk ton igår. Man vet aldrig hur en människa mår och vad som finns där bakom skärmen, så man ska nog tänka sig för, ord kan såra. Som jag såg någon skrev så är det svårt att uppfatta tonläge, mimik och annat i text. Viktigt att tänka på.
    Jag måste säga att jag tycker det är otroligt ledsamt och tråkigt att du inte kommer hålla i Blå Måndag, även om jag förstår dig. Det blir för mycket helt enkelt när det blir så här. Jag hoppas däremot på att du kommer tillbaka snart, jag gillar så din blogg och dina inlägg som är fyllda av roliga och härliga insikter. Min bonusdotter har faktiskt bara koll på din blogg, just för att hon tycker att du är så hörlig som matchar nagellacksfärgen med någon sak. Hon är 13 år och bryr sig egentligen ingenting alls om smink eller nagellack. Konstigt kanske i hennes ålder, men hon har aspergers och är lite annorlunda i vissa hänseenden. Men jag vet att även hon gillar din blogg, när jag sitter och läser din blogg så kommer hon och ser att det är din blogg jag läser och då vill hon se sista bilden där du matchar med något, och sen så kan hon säga att "det där var vädligt bra matchat" och "det där lyckades hon med" osv....
    Så jag och min bonusdotter och många fler kommer verkligen sakna dig och din blogg.
    Vill skicka många kramar fast vi inte träffats! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsa bonusdottern och tacka. Jag kommer blogga som vanligt om en dag eller två, men just nu känns den glada tonen i mig en bit bort.

      Radera
  19. Skickar några kramar jag med, och hoppas att du känner dig bättre snart. Tråkigt att det blev som det blev, jag kommer fortsätta följa din blogg iallafall, och skicka en virituell kram då och då! Sköt om dig!

    SvaraRadera
  20. Jag var inte medveten alls om det här då jag inte brydde mig om att läsa kommentarerna igår då jag inte har instagram. Jag har nu lästa alla kommentarerna som skrevs på facebook igår tycker det är väldigt ledsamt att diskussionen spårade ur så. Främst blev jag väldigt förvånad då jag upplevt att alla nagellackstjejerna i Sverige är väldigt sympatiska, förstående och respekterande.
    Många, om inte alla, överreagerade enligt min mening och det är tråkigt och elakt att så många gaddade ihop sig mot dig. Blå Måndag är ju "din bebis" men jag antar att "mitt och ditt" är otroligt svåra begrepp när det kommer till internet.

    Jag tycker det är otroligt tråkigt att du väljer att avsluta Blå Måndag, det var min favorittema dag. Men, jag förstår dig fullt ut. Det krävs mycket av en och slukar otroligt mycket tid att bara skriva vanliga blogginlägg och att då hålla i en temadag måste ta ännu mer tid. Blogga ska vara roligt, annars är det inte värt att lägga ner så mycket tid. Jag tycker du gör helt rätt som väljer att avsluta Blå Måndag om du personligen inte tycker det är roligt. Det är väldigt synd, men det viktiga är som sagt att du tycker det är roligt att blogga och är det blå måndag som tar för mycket tid ska du inte heller ha kvar den temadagen.

    Jag hoppas verkligen att du kommer tillbaka och fortsätter blogga då jag uppskattar din blogg, bilder och humorn du har. Din blogg känns genuin och härlig.
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Hoppas att du känner dig bättre snart, trist att allting urartade sådär!

    Din blogg är en av mina favoriter, tycker om genuiniteten precis som Emma här ovanför skrev. Att inte låta temat bli en energitjuv tycker jag låter bra (även om det och holofredag är de enda jag gillar), sköt om dig och försök att inte lägga mer tankar på den tråkiga stämningen! Kram

    SvaraRadera
  22. Det känns som jag läste i en helt annan tråd på nåt sätt, för jag uppfattade inte ens hälften av sakerna det skrevs om på facebook eller här. Man tolkar/läser så otroligt olika på internet! Jag fattar att idén var god; det var för att öka gemenskapen och som helt ny blogare blir jag ju superglad över att få vara med på teman eller "utmaningar" eller vad det är! Länkandet ska ju jag stå för så den som är värd/inna inte ska behöva göra massa extrajobb, där tror jag vi alla var överens; inget extrajobb ska hamna på bloggaren som har hand om ett tema.

    Sen spårade det väl ut just pga att det inte finns minsta stund till reflektion på internet; jag kände att jag ville göra något när du skrev att du skulle lägga dig och sova ledsen; då gjorde det ont i mig! Jag pallar inte att vara osams med någon, så jag hoppades att det skulle ordna upp sig; att det var just "internet-missförstånd" som lett till att så många uttryckte sig kraftigt i snabb takt.

    Om du vill köra paus så är det ju såklart ditt val, även om det känns jättetråkigt att det blev så. Tror inte de som startade diskussionen/tråden ens kunde drömma om att detta skulle bli resultatet. Istället för att ha mer roligt och dela saker så blir vi alla fattigare, här tycker jag nog vi får tänka efter lite till mans; att man får försöka stoppa/pausa/backa när diskussioner blossar upp så kvickt; ibland kanske man även ska försöka köra med PM om man undrar över något så det inte blir "skenande godståg" över hela alltet.

    Hoppas du kommer tillbaka med din blå måndag, eller en annan dag/utmaning men sluta inte göra det som är kul på grund av detta; klart bloggandet ska kännas roligt och inte som en hemsk börda!

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blå Måndag har tagits över av Lindas Nailorama.
      Och jag tror nog att jag kan lova att jag aldrig mer kommer hålla i ett tema, även om älskade maken föreslog "Ruby tuesday".

      Radera
  23. Massor av kramar till dig, har inte hängt med vad som skrivits.

    SvaraRadera
  24. Åh vad ledsen jag är över all denna soppan. Var själv inte med i diskussionen, men snubblade över den idag.

    Förstår inte varför folk måste vara så otrevliga, det kvittar om ideen i sig är bra om de inte är vänliga.

    Tusen kramar, kommer att sakna BlåMåndag här inne hos dig!

    SvaraRadera
  25. Jag missade diskussionen, vilket ärligt talat gör mig lite glad för jag blir så trött av sånt. Jag förvånas ständigt över att folk aldrig lär sig att skrift är ett svårt sätt att uttrycka sig på så fort det blir lite personligt. Eftersom man inte hör tonfall blir det så lätt missförstånd och tjafs helt i onödan som aldrig skulle uppstå om man satt och pratade i samma rum. Dessutom är det svårt att ångra sig även om man inser i efterhand att man har uttryckt sig illa. Inläggen ligger där de ligger.
    För mig känns det som vanlig hyfs att ni som har temadagarna borde ha inkluderats i diskussionen från början, och det är verkligen tråkigt att det slutade så illa.

    SvaraRadera
  26. Ville bara ge lite kärlek tillbaka för all den kärlek du har delat med oss och våra blåa naglar! Hoppas att lusten kommer tillbaka, om inte så är det DU som bestämmer. Puss och kram!

    SvaraRadera

Hej! Jag blir jätteglad för kommentarer.
För enkelhetens skull svarar jag på frågor här.

Observera att reklam och spam kommer raderas - likaså anonyma kommentarer oavsett innehåll. Glöm inte att skriva under alltså!