Sidor

söndag 24 februari 2013

Angående Blå Måndag

Här sitter jag mitt i natten och kan inte sova. Jag är nämligen ganska så ledsen över hur saker och ting utlöpte i en diskussionstråd på Facebook att jag har alldeles för mycket oro i mig för att kunna somna om.

I november 2011 lackade jag för första gången blå naglar på en måndag eftersom jag hade låten "Blue Monday" av New Order på hjärnan. Temat var för min egen skull och jag höll ut några månader innan jag tröttnade på att alltid ha blå naglar på måndagar. Det är liksom inte ens min favoritfärg på nagellack, som jag nämnt förut.
I september 2012 startade jag upp temat igen då jag på flera bloggar läst referenser till mitt avsomnade (privata) tema och efter att ha frågat några andra bloggerskor om de ville att jag skulle börja om och vara "värdinna" för detta veckotema. Min första länklista var 2 punkter lång, den senaste innehöll 25 länkar så man kan väl säga att det tagit sig.
Det har varit roligt nästan hela tiden, men också jobbigt. Det tar sin tid att leta upp och länka till till 20+ inlägg varje vecka. På sista tiden har jag dock tappat lusten lite till Blå Måndag och igår kväll, mitt under Mellon, tappade jag lusten totalt.

På ett forum på Facebook kom idén upp om att köra temadagarna* på Instagram. För mig med noll koll på vad det innebar kändes det bra konstigt att jag inte ens bjöds in till diskussionen om vad detta betyder/skulle betyda för mig, så jag undanbad mig detta till en början. Jag uttryckte det som att jag ville ha koll på "min baby" och detta sågs visst inte med blida ögon av vissa som ifrågasatte min "äganderätt" till uttrycket Blå Måndag. Det var väl bara att köra, tycktes det. Varför fråga om lov?
Och det är den tonen som gör mig ledsen. Denna nonchalans till det arbete jag lägger ner varje vecka. Att det tas för givet att man ska vara glad för all "reklam" man får.

Nej - jag äger inte på något sätt "Blå Måndag". Det är fritt fram att använda det som man vill. Jag har inte patent på uttrycket eller någon copyright. Jag tycker bara att det tillhör en gnutta allmänt hyfs att fråga mig om det är okej att använda det tema jag jobbar hårt med en gång i veckan, på ett annat forum än det jag är van vid och använder själv - bloggen.
Efter att ha fått förklarat ordentligt för mig hur det var tänkt tycker jag dock att det är en bra idé att Blå Måndag även finns på Instagram, för d som så vill.

Problemet är bara att jag inte alls har lust längre att vara värdinna för den här temadagen. Precis just nu, halv fem på morgonen, har jag inte lust att blogga längre överhuvudtaget. Det känns liksom inte värt det. Varför ska jag ligga sömnlös över vad som bäst kan beskrivas som sandlådetjafs? Något jag tyckte var kul för 24 timmar sedan har plötsligt blivit en ångestklump i bröstet.
Överreagerar jag? Kanske det, men det är så det är när man är lite känslig av sig och dessutom redan har ett och annat lass på sina axlar av rent privat natur. Det kan bli för mycket. Jag är nämligen bara en människa jag med.

Jag sitter just nu med ett väldigt fint blått China glaze på naglarna, som ni varit med och valt. Jag känner mig dock tveksam till om jag kommer visa upp det imorgon. Om det inte blir så hoppas jag att ni förstår. Jag känner att jag behöver en paus och lite distans. Det är mycket nu...

*Temadagarna är i skrivande stund Blå Måndag, Grön Onsdag, Pink Thursday, Holofredag och Nailart Sunday.