onsdag 19 september 2012

Orly, Flicker

Min son älskar orange, så det blev kanske ingen stor överraskning att han valde Flicker när jag bad honom välja lack åt mig igår. Helt underbar färg - som om någon har tagit all höstens härlighet och hällt den i en flaska. 


Det är en färsprakande orange som skiftar från ljust guldorange till brända roströdorange toner. Nu tillhör jag de där människorna som älskar hösten med dess färgsprakande trädkronor, höga klarblå himlar och krispig luft. Soliga och vackra höstdagar har en särskild plats i mitt hjärta. De grå, murriga regniga kan jag dock vara utan. Flicker påminner mig om en sådan där trädkrona som skiftar i alla färger på den varma sidan av färgkartan, så jag älskar det.


Formulan är oklanderlig och lacket täcker på tre lager. Men den där penseln alltså - den är för bedrövlig. Alldeles för sladdrig och svårmanövrerad så jag lyckas slabba ner nagelbanden ändå trots att lacket får betyget A+ i uppförande. Med tanke på att korken med sin gummerade yta är en dröm att hålla i så är det ju verkligen synd och skam att lackupplevelsen ska grumlas av den där sladderpenseln varenda gång man lackar med Orly. Gör om penseln bara så är det här lack i överskiktet av toppklass.


Vackra höstlack matchas lämpligen med vackra höstlöv. Här ett sådant där färgsprakande underbart lönnlöv som jag kan plocka på mig i dussintal när jag är ute på höstpromenader. Jag har en önskan om att ha en lönn i trädgården just därför att jag älskar hur de ser ut på hösten. Vackraste höstträden som finns.

Betyg 5/5

16 kommentarer:

  1. Fina bilder du fick på det!
    Själv tycker jag att hösten är bedrövlig, men det är nog mycket för att vi har max två sånna där fina höstdagar om året här. Resten är regn från höger till vänster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska bo inåt i landet vissa perioder på året. Hösten är en sådan. Underbart! Det är en sådan där vacker dag idag, så då är det ju typiskt att jag är hemma med feber och huvudvärk. Hade hoppats på en löprunda i eftermiddag, bland prasslande höstlöv.

      Radera
  2. Jag älskar också lönnar! På landet har jag en jag ser från vardagsrumsfönstret. Det är så mysigt att se hackspetten som ofta är där och den svarta stammen mot vinterns snö och vårens skira grönska och så klart höstprakten! Lönnar är bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de! Ska bara övertala älskade maken...

      Radera
  3. Mycket mycket fint!! Kanske inte på mig, jag klär inte i orange, men färgen som sådan är underbar. Jag älskar också hösten, även om jag bor i Göteborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en höstälskare. Eller som jag ser det - ännu en smarting. ;)

      Radera
  4. Hehe, jag gillar Orlys pensel! Men precis som du älskar jag hösten, till och med de grå regndagarna - då är det som mysigast att mysa. :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Du är kanske lite konstig då? ;)

      Radera
  5. Mysiga höstdagar och kvällar med kopp te o tända värmeljus, ja tack. Flicker, nej tack. Jag har en (vid det här laget) välkänd aversion mot orange lack. Men snygga bilder o snygg matchning gillar jag alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen! Orange som är så vackert. :)

      Radera
  6. Väldigt fina bilder, lacket landade på min önskelista efter att ha sett dem! Jag är däremot ingen fan av höst. Det innebär alldeles för mycket cykelturer i regn och att aldrig få se solen för att jag ska låta mig charmas av vackra lövträd. (Man ser dem ju ändå inte när man sitter inne på jobbet hela dagarna och inte kommer ut förrän det är mörkt.) ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ut å gå på lunchen vettja! Om det inte spöregnar såklart.:)

      Radera
  7. Svar
    1. Nej! Dö inte! Men fint är det. :)

      Radera

Hej! Jag blir jätteglad för kommentarer.
För enkelhetens skull svarar jag på frågor här.

Observera att reklam och spam kommer raderas - likaså anonyma kommentarer oavsett innehåll. Glöm inte att skriva under alltså!