söndag 29 juli 2012

NailartSunday: OS skittles

Nail art inspirerat av de pågående Olympiska spelen är jag nog inte ensam om idag. Faktiskt har jag redan sett att Lela har gjort hela flaggan på sina naglar. Själv valde jag att göra skittles i färgerna på ringarna. Mina händer får agera som den vita bakrunden.


Symboliken bakom ringarna är att de ska visa på att alla de fem världsdelarna är representerade och förenade i dessa tävlingar. Världsdelarna är då Nord- och Sydamerika (som räknas som en), Oceanien, Asien, Afrika och Europa. Med den vita bakgrunden som är på OS-flaggan får man med färger  från alla världens flaggor. Flaggan användes för första gången i sommarspelen i Antwerpen 1920. (Källa)


Och eftersom OS 2012 tar plats i London vitsar jag till det lite och matchar med mitt Brittiska paraply.


Nagellacken jag använde var
Blå: Marina från Gina Tricot
Gul: Stuck in yellow från H&M Divided
Svart: Eclipse från Sleek
Grön: Go green från IsaDora
Röd: Formula one från Gina Tricot

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag blir ju inte direkt deppig av att titta på naglarna, om man säger så.

      Radera
  2. Svar
    1. Visst är den! Jag gillar den nästan lite för mycket.

      Radera
  3. Kulig manikyr!
    Man lär sig så mycket annat av nagelbloggar :) Jag visste inte att ringarna skulle symbolisera världsdelarna, jag trodde bara man tagit grundfärgerna som är i flaggorna och gjort en geometrisk form av dem. Där ser man :) Och så var jag ju tvungen då att slå upp vilken världsdel som var vilken färg så då fick jag lära mig det också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en aning men jag var inte såker. Sånt som Google är bra till. ;)

      Radera
  4. Har man inte ambitionen om att vara pillig i nailart är ju detta ett suveränt sätt att symbolisera OS-ringarna.
    Jag hade också en aning om att ringarna skulle symbolisera just det men har ingen koll på vilken färg som symboliserar vilken världsdel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret på gåtan finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_ringarna

      ;)

      Radera
  5. Så kul, jag hade precis samma tanke först... men gick en annan väg sedan i alla fall. Ändå os-inspirerat. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, inspirationen ligger nog nära till hand för många den närmsta tiden. Och great minds think alike och så där. ;)

      Radera

Hej! Jag blir jätteglad för kommentarer.
För enkelhetens skull svarar jag på frågor här.

Observera att reklam och spam kommer raderas - likaså anonyma kommentarer oavsett innehåll. Glöm inte att skriva under alltså!