Sidor

onsdag 24 augusti 2011

Biltema: Citroen DS

Min allra mest misslyckade nailartmanikyr av alla de jag gjorde för mitt biltema. Synd, eftersom det var så fina färger, och hade det blivit bra hade den kunnat få leva mer än 10 minuter. Jag använde mallar för att göra den vita kanten, men tyvärr hade det blå lacket inte torkat tillräckligt, så det höll på att följa med när jag drog bort dekalerna. Klantigt av mig.


Det här var den första bil jag valde ut att lacka efter, förutom den som födde idén (kommer jag visa sist), bara för att jag snabbt insåg att man kunde göra en fin funky french med tanke på det vita taket och den blå karossen. Sagt och gjort...

Det blå lacket är Aqua baby från China glaze och det vita är återigen White från H&M. Redigt snygga tillsammans, om jag får säga det själv.

Och titta in i bilen - en kartläsare också minsann! Han har också hjälm. Som sagt, man måste tänka på säkerheten.

Älskade makens kommentar:
Citroen DS var en revolution när den lanserades på Paris bilsalong 1955. Teknik som skulle komma i andra bilar långt senare (eller aldrig) och design som var så modern att den än idag 2011 verkar vara nåt från framtiden. Har alltid varit en av mina drömbilar i verkligheten så när SCX lanserade denna förra året blev jag alldeles till mig.
Modellen avbildar den modell som under skandalartade former vann Monte Carlo rallyt 1966 med den finske föraren Pauli Toivonen. Skandalen bestod av att de franska arrangörerna diskade hela det brittiska Mini Cooper-stallet som placerat sig etta, tvåa och trea på grund av att de hade fel sorts glödlampor i lyktorna. Istället kom så den franska fjärdeplacerade bilen från Citroen etta. Det sägs att Toivonen hela sitt liv skämdes för detta och aldrig såg sig själv som segraren.