Sidor

fredag 22 juli 2011

A England, Lady of the lake

Jag fortsätter med ännu en lila holograf, här är det underbara Lady of the lake från A England. Den är lik Wild at heart, men ändå olik. Den här är blåare än WAH som jag upplever drar åt rött. Dessutom känns inte den är som en klockren holograf, regnbågarna är inte alls lika tydliga i dåligt ljus, utan syns mer i direkt solljus. Jag tycker med andra ord att det här mer är en lila med holografiskt glitter. Glittret syns dessutom som silverglitter när solen inte ligger på, och det kan vi ju lugnt påstå att den inte gör idag.


Bilden tagen i befintligt ljus, som sagt - mer silverglitter än holografiskt.

Under glödlampa syns holeffekten lite bättre, men den är fortfaranade inte lika in-your-face-holgrafisk som andra lack i samlingen.


Och som sagt - jag gillar Kung Arthur legenden. Här är boken som startade det hela, inköpt på en återresa till Hastings 1990. Och tror ni inte att boken mycket riktigt pryds av just The lady in the lake. Hon var för övrigt den som gav Arthur Excalibur åter (han pajade det vid ett tillfälle), samt tog emot svärdet igen efter Arthurs död. Hon sägs även vara den som uppfostrade sir Lancelot efter att hans far dog.

Betyg 4/5. Hade holoeffekten varit tydligare hade betyget blivit högre.

Rättelse: Efter att ha läst lite noggrannare i boken på bilden kan jag nu säga följande om Damen i sjön och hennes roll i Kung Arthur-legenden. Det är mycket riktigt Excalibur som hon ger till Arthur, men inte för att han haft sönder det. Svärdet som går sönder är det som han drar ur stenen, som alltså inte är Excalibur. Jag mindes fel där. Fast Excalibur återlämnas mycket riktigt till Damen i sjön (Lady of the lake) efter Arthurs död.