Sidor

tisdag 26 juli 2011

A England, Guinevere & Morgan le Fay

Guinevere är ett dovt lavendellila krämlack som täcker bra med 2 lager. På bolderna utan topplack och som synes är det blankt och fint även utan mitt älskade Seche Vite.



Målade på Guinevere idag för att jag ville toppa det med Morgan le Fay från samma märke, A England alltså. MLF är ett silvergnistrande lack som fungerar bra som layering. Jag har inte testat det på egen hand, men kan gissa att jag skulle bli galen av att försöka få det opakt. Här har jag två lager, eller snarare 1½ lager Morgana le Fay över Guinevere. Det som syns är alltså inte VNL utan jag som ångrade mitt försök till någon sorts fransk manikyr och målade över den i stället.


Sötaste lilla blomman av trolldeg, en present från lilla E på min 40-årsdag, matchar fint mot de lila tonerna i manikyren. Jag ger de båda de här lacken 3/5 i betyg, både tillsammans och var för sig.



Guinevere var kung Arthurs hustru. En inte särskilt trogen hustru då hon föll handlöst för Lancelot och de hade en flammande kärlekshistoria. När Arthur fick veta att hans bäste vän och hans hustru var otrogna mot honom blev han milt sagt upprörd. Vissa sägner säger att det var i denna sinnestämning han stred sin sista strid, som dödade honom, och att Guinevere därefter gick i kloster. Andra sägner säger att Arthur dömde henne till döden för hennes brott. I de delar hon blev dömd till att brinna på bålet, blir hon räddad av Lancelot, i de där hon blir matad till vida odjur dör hon.

Morgan le Fay, eller Morgana, har även hon ett lite osäkert öde. De flesta är överens om att hon var en mäktig prästinna, kvinnlig motsvarighet till Merlin, som härskade över den magiska ön Avalon. I vissa berättelser är hon en av 9 systrar, eller 3, som bott på ön hela sitt liv. I andra är hon halvsyster till Arthur, de har samma far (Uther Pendragon) och hon är en del av hovet kring Arthur, fast inte utan sina magiska krafter. Ibland tillskrivs hon även moderskapet till Mordred, fast det vanligaste är att hennes syster Morgaine är hans mor. Mordred blir senare Arthurs baneman. I något enstaka fall är det till och med så att Arthur är far till Mordred som han blivit lurad att avla med sin halvsyster Morgana. Ick!

Slut på dagens lektion i Engelsk folklore.

Uppdatering: Gissa vad! I somligt ljus börjar Morgan le Fay leva sitt eget liv. Istället för att vara silverfrostigt så ser man nämligen små gnistor av färg, mest rosa och grönt men även lite lila fast det kan i och för sig bero på Guinevere. Detta glitterspektrum har jag inte alls sett i flaskan, men i det direkt sol(eller glödlamps)ljus så är det tydligt. Vackert.